Richting het zuiden. (downsouth)

25 oktober 2018

We zijn een dikke 14 dagen onderweg op onze reis naar het zuiden, om daar de winter  door te brengen met hopelijk wat aangenamere temperaturen. In het verleden is dit al vaker met succes gelukt, dus behalve goede hoop hebben we ook een grenzenloos vertrouwen dat het weer gaat lukken. We vertrekken op onze Franse stek naar het meer van Arachon, we blijven er de middag en verbazen ons wat er in de 15 jaar gebouwd en veranderd is. overnachten doen we in Bicarosse.

De reis gaat  richting San Sebastian, waar we de tweede dag aankomen. We kiezen een camperplaats in de stad en hebben nog ruim tijd om de stad en vooral de prachtige baai te bekijken. We maken gebruik van het OV, wat we eigenlijk zelden doen, en hebben ook meteen een probleem bij het vinden van de opstapplaats voor de retour-rit. Na veel lopen en vragen komen we uiteindelijk weer bij onze slaapplaats.

De mooie rit door de bergen tot aan Vitoria en Burgos, rijden de volgende dag naar Palencia. De camperplaats ligt aan het park en bij het oversteken van de rivier sta je in het centrum van de stad.  Gaan op zoek naar een restaurant, maar vinden niet wat we zoeken.We kijken wat rond in de stad en gaan wat winkelenen komen uiteindelijk terug met schoenen en een brood.

De volgende morgen door naar Valladolid dat een mooie oude stadskern zou hebben en erg veel groen. De oude stad heeft leuke details, gaan er een hapje eten (niet geweldig)  en belanden uiteindelijk  op de plaza Major voor een koele cervessa. We gaan terug naar de camperplek voor wat eten een lekker glaasje wijn en een lange nachtrust.

De volgende morgen vertrekken we goed uitgeslapen naar Zamora. Hier is de oude kern van de stad werkelijk een bezichtiging waard. Alles is er erg goed bewaard gebleven en zoniet erg authentiek gerestaureerd. Al lopend door de binnenstad kijken we onze ogen uit en rijden die zelfde dag nog de grens met Portugal over, om uiteindelijk in Braganca te overnachten. De camperplaats bij het kasteel waar we staan  is prachtig en we slapen er prima. De volgende morgen de oude stad in maar het kasteel is een militair museum en heeft daarom vooral veel wapentuig. Verder heeft de stad niet veel te bieden.

De reis gaat via Vila Real naar Guimaeres  We rijden het nationale park en komen er de longhorns tegen. In guimaeres bekijken er het veel besproken en vaak vernoemde kasteel. het maakt op ons minder indruk dan we hadden gehoopt na het lezen van zoveel lovende recensies en rijden verder naar Amarante. Na het vinden van een goed overnachtingsplekje bekijken we de veel gefotografeerde oude brug en de kloosterkapel.

Na een goed ontbijt en lekkere koffie besluiten we naar de douro af te zakken en volgen de rivier voor een aantal kilometers, alles ziet er prachtig uit maar het is jammer genoeg niet echt helder. Bij Peso da Regua steken we de rivier over met als doel het Estrela gebergte. Onderweg maken we een stop in Lamego. Op het plein drinken we een koffie en nemen niet de trappen naar het kerkje op de berg maar wel de foto. We gaan verder naar Viseu en parkeren op de camperplaats. We hebben nog voldoende tijd om de stad te verkennen en lopen naar het oude centrum. Alle bezienswaardigheden blijken kort bij elkaar te liggen en omdat het er niet al te veel zijn en ook vooral niet te groot van opzet, komen we na een paar uur met een onderweg gekocht ijsje weer bij de camper aan voor de overnachting.

De reis door het Estrela gebergte verloopt langzaam omdat de wegen over de bergtoppen lopen en je als chauffeur de ene na de andere bocht aan het draaien bent. Het landschap is soms erg mooi, maar we zien erg veel plaatsen waar de branden hebben gewoed en het plotseling wel erg doorzichtig en zwart is geworden. Al met al een tegenvaller en we besluiten hier de eerste 10 jaar niet nog eens te komen.

Na een nacht naast het voetbalveld van Estreito komen we aan in Tomar. Alhoewel er geen camperplaats staat vermeld in onze gegevens, worden we bij binnenkomst perfect naar een oud kampeerterrein geleid op loop-afstand van de oude binnenstad. Goed geregeld van Tomar. De oude binnenstad ligt er gezellig bij en de hoofd-attractie is na een gezonde klim gemakkelijk te bereiken. Het convent de christo is een erg indrukwekkend bouwwerk en heeft een bijzonder mooie kapel met fresco's en prachtige beelden waarvan je echt de geschiedenis kan aflezen.

We rijden de volgende dag naar Fatima. Dit is het Lourdes van Portugal en dat is wat het uitstraalt. Mensen (vooral vrouwen) die op hun knieën een bepaalde uitgestippelde route afleggen als boete-doening en veel rolstoelers. We rijden door naar Batalha zetten de camper op de camperplaats en bezoeken de catedraal met klooster. Het is weer een indrukwekkend bouwwerk. Na een lekkere koele cervessa op het terras gaan we naar onze slaapplek voor een drankje en wat eten.

Voorlopig hebben we genoeg steden en kerken gezien en gaan naar de zilverkust bij san Martinho do Porto. We waren hier al vaker, maar het is een geweldig mooi gelegen baai waarbij een extra bezoek helemaal niet erg is. We rijden tegen de avond nog eens over de kustweg richting Nazare voor het prachtige uitzicht en overnachten op de camperplaats van Obidos.

Op onze route naar het zuiden rijden we via de montejunto naar de kust en komen uit in Mafra. Hier staat weer een gigantisch palacio dat we wel eens van binnen willen zien.Er staat een stevige wind en we worden bijna naar binnen geblazen. Het geheel is erg indrukwekkend en vooral de bibliotheek is een echt pronkstuk. Omdat er slecht weer op komst is besluiten we door te rijden naar de Algarve en maken onze overnachting in Alcacer do Sal.

We kiezen de route via Santiago de Cacem en vinden de streek erg verassend en mooi. De bossen met de kurk-eiken  de traditionele bebouwing en de ruimte die er is spreekt ons erg aan. Al verder rijdend willen we ook nog even terug naar Vila nova de Milefontes, prachtig gelegen aan een mooie lagune. Vanaf hier is het nog maar een korte rit naar ons appartement in Portimao. Die avond slapen we dan ook weer in een ruim bed met een dikke matras.

Voorlopig blijven we even hier.