Weekend Olhao- Algarve

9 november 2018 - Olhão, Portugal

We nemen de camper om een paar dagen naar Olhao te gaan en ook een oversteek te maken naar een van de eilanden die daar voor de kust liggen. In Olhao hoeven we niet te zoeken naar een plekje, omdat we hier al eens waren kunnen we meteen doorrijden naar het parkeerterrein naast het politiebureau vlak aan de boulevard. Er staan al 'n twintigtal campers van alle nationaliteiten maar er is nog plaats genoeg.  We lopen via de boulevard naar de markthallen waar in de ene elke dag verse vis wordt verkocht en in de andere verse groenten en vlees. We lopen verder richting de pier waar de boten naar de eilanden vertrekken om te kijken wat de vertrektijden zijn en besluiten eerst wat te gaan eten in de binnenstad bij vai e volta die onbeperkt vis serveert voor 10,00 euro de man. Dat spreekt meer mensen aan, want het zit in korte tijd helemaal vol. De recensies waren goed en van ons krijgen ze ook een dikke voldoende. Olhao beshilderde hallen

We lopen via de beschilderde hallen aan de kant van de haven terug naar de boulevard en kopen een retourtje Armona.de boot De eilanden zijn autovrij en je kan er enkel met de boot naar toe. We zitten dan ook met bewoners van het dorpje op de boot die allemaal een grote tas op wielen bij zich hebben, boordevol met boodschappen. Zo buiten het seizoen is het erg rustig in het dorpje, en veel van de huisjes (want ze zijn erg klein) staan er verlaten bij. ArmonaArmona

Er komt meer en meer bewolking binnendrijven en de wind wakkert aan, tijd om terug te gaan. Die avond nemen we een cataplana schotel bij restaurant Prazeres en een goeie fles rood, en slapen daarna als goudvissen.

De volgende dag is het markt rondom de twee markthallen en het is er gezellig druk. Als ontbijt kopen we er in de olie gebakken deegbollen die daarna worden overgoten met suiker. Waarschijnlijk niet echt supergezond, maar ze vullen behoorlijk. Na een kop koffie kopen we wat kruidenplantjes voor op ons terras en een paar ons ham van het zwarte varken. Als dat in de koelkast ligt rijden we naar Fuseta om er nog eens naar de kite-surfers te kijken. Die vinden het vandaag waarschijnlijk te koud en zijn allemaal thuis gebleven. Dan maar terug naar Olhao om nog wat te gaan eten bij een goed aangeschreven Italiaan (pizza da Pedra). We genieten er van zijn heerlijke lasagne en rijden daarna terug naar huis.restaurant piza da Pedra in Olhao