Westkust Algarve

30 november 2018 - Sagres, Portugal

De weersverwachting voor het weekend zien er goed uit en we besluiten naar de westkust te gaan met de camper. Onderweg ziet alles er prachtig en fris groen uit, waarschijnlijk komt het door de regen die er de laatste dagen gevallen is, nu lijkt het wel lente. We rijden via een kleinere binnenweg naar Sagres, daar staat op de rotsen aan de zuidkant een groot fort en de rotsen komen mooi uit in het zonlicht.Fortelesa de SagresSagres

Via de kustweg door het natuurpark komen we uit in Carapateira, hier kun je weer naar    de zee en het strand. Door dit natuurpark kan je over de rotsen tot aan de lagune bij Bordeira rijden. Onderweg heb je een mooi zicht op de rotsen en de zee.

Westkust van PortugalEstuarria aan de westkust

Het gaat verder naar Aljezur waar dit weekend het festival do batata doce ofwel zoete aardappel festival wordt gehouden. We rijden de camper op de camperplek aan de rivier in het oude centrum. We lopen eens door de oude stad, op zoek naar het festival en zien op de heuvel aan de andere kant veel geparkeerde auto's staan. Daar zal het wel te doen zijn en we gaan er op af. Bij aankomst blijkt het een soort van huishoudbeurs, waar je allerlei streekproducten, kruiden en andere handel kan kopen en proeven. Natuurlijk ook de zoete aardappel, die er in chips-vorm en als patat wordt verkocht. Het is er ontzettend druk met bezoekers uit de hele regio. Na enkele uurtjes rondlopen en het kopen van wat kruiden gaan we naar een restaurant op zoek. We komen uit bij restaurant Varzea en bestellen we speenvarken hun specialiteit. Dat bleek echt een super goede keuze, hetvlees was boter-mals en de bijgerechten heerlijk. Die mag op onze lijst van favorieten.

De volgende dag gaan we naar het arrifana strand aan de kust bij Aljezur. Er zijn veel golf-surfers actief en we maken er een wandeling naar een uitkijkpunt.Kust bij AljezurKust bij AljezurGolfsurf plaats bij Aljezur

Ook hier is weer een mooie weg over de rotsen aangelegd met mooie uitkijkpunten. We eten wat in Vahle de Telha en rijden daarna via de kustweg door naar monte Clerigo.

strand bij Vahle de TelhaPraia de Amoreira-monte Clerigo

Het was weer een mooi weekend.

1. Mike and Sandie:
    5 januari 2019